Tutorial: bloemetjes haken

SONY DSC

Hierboven zie je mijn bijdrage voor de nieuwe Besties challenge “Kant en Bloemen”. Net als altijd vond ik het weer erg leuk om aan de challenge te werken deze keer heb ik een oude theedoos gepimpt en gebruikte ik mijn lievelings Bestie Nr 086. De Bestie is ingekleurd met promarkers en ik moet zeggen ze kleuren perfect. De bloemen heb ik zelf gemaakt en in mijn blogpost deel ik het patroon met jullie

Zo haak je een bloemetje

Voor mijn theedoos heb ik 6 bloemetjes gehaakt (3 kleine en 3 grote), maar je kan er natuurlijk nog veel meer haken. Ik heb haaknaald nr 2,5 en Catania katoen gebruikt om de bloemetjes te haken. Volg de onderstaande stappen om zelf een bloemetje te haken:

Het kleine bloemetje:

  • Begin met een magische ring. In de ring haak je 2 losse | een stokje | een dubbelstokje | een stokje | 2 losse | en een halve vaste in de cirkel.
  • Herhaal dit nog 4 keer zodat je 5 blaadjes hebt.

Het grote bloemetje:

  • Voor de grote bloem begin je ook met een magische ring. Haak 5 vaste in de ring en sluit af met een halve vaste in de eerste vaste.
  • Haak dan in iedere vaste, 2 vaste zodat je er 10 hebt. Sluit weer af met een vaste.
  • Haak 3 losse en 2 dubbele stokjes in de eerste vaste | 2 dubbele stokjes in de volgende vaste | 3 losse | en sluit af met een halve vaste in de zelfde vaste als de 2 dubbele stokjes
  • Haak nu een halve vaste in de 3e vaste en herhaal dit tot dat je 5 blaadjes hebt.

De Spiraal

  • Als laatste haak je de spiraal. Haak 20 losse en haak in iedere losse weer 2 vaste.

Het resultaat moet er vervolgens zo uitzien. Alle onderdelen kunnen vervolgens op elkaar worden geplakt!

SONY DSC

Heb jij het bloemetje gehaakt? Deel deze dan bij de commentaren!